Dette
blogindlæg inddeles i to, da det ellers ville blive for langt. Første del begynder
en smule filosofisk men er imidlertid nødvendig for at forstå anden del, som afsluttes
med mere praksisnære refleksioner - så hæng i kære læsere.
Som
mennesker er det forskelligt, hvilket syn på verden vi har, hvordan vi erkender
verden samt dens fænomener. Her henviser jeg til de forskellige videnskabsteoretiske
positioner. Ligeledes afhænger de forskellige verdensanskuelser af de domæner,
vi færdes i, hvor nogle erkendelser af verden og viden er mere fremtrædende og
logiske for os end andre. Dette kan hurtigt blive en langhåret diskussion, så
jeg forholder mig kun til én erkendelsesteori, en epistemiologi, som jeg
anskuer som den mest interessante – nemlig en iagtagelsesepistemiologi.
I
henhold til en iagttagelsesepistemologi eller en konstruktivistisk epistemologi,
er det interessante ikke, hvad det er der iagttages, altså ontologien, men
hvordan der iagttages og dermed erkendes. Derfor bliver ontologien og
erkendelsen af, hvad der iagttages, afhængig af iagttagerens epistemologi. Lidt
mere lavpraktisk kan det siges, at vi ikke ser verden, som den er, vi ser
verden, som vi er. Dette er erkendelsen i iagttagelsesepistemologi. Når
epistemologien på den måde bliver det fremtrædende, bliver det også interessant
at vende sig mod iagttageren, og få en forståelse af; hvorfor iagttageren
iagttager, som iagttageren iagttager. Altså få en forståelse af, hvilken
”brille/linse” som en person eller et system anvender til at se verden med.
Lad
mig illustrere med et eksempel. Motion på
recept er en måde at anskue og håndtere problemet om fysisk inaktivitet på.
Men hvorfor iagttager lægevidenskaben løsningen på problemet på den måde? Dette
kan være fordi, at der eksistere en opfattelse af høj compliance i
lægevidenskaben, altså at patienter i høj grad også handler efter lægens
anbefalinger. Det vil sige, at hvis lægen har fortalt en person til en
konsultation, at personen skal begynde at være fysisk aktiv i 30 minutter
dagligt, er lægevidenskabens erkendelse, at personen efterlever disse
anbefalinger. Ifølge min egen erkendelse, som er formet af mine uddannelser og deres
tilhørende teorier samt mine generelle forforståelse, passer denne erkendelse
sikkert fint for nogle mennesker. MEN menneskets adfærd er mere komplekst, og
det er ikke helt så simpelt. Mennesket handler ikke altid efter, hvordan det
”bør” i forhold til sundhed og en høj compliance er ikke garanteret – igen ud
fra min iagtagelses brille.
Hæng
i – her kommer pointen: Forståelsen af mennesket og forståelsen af sundhed har
derfor en betydning for, hvilke interventionsstrategier sundhedsvæsnet
prioriter. I forhold til forebyggelse af livsstilssygdomme, igangsættes og prioriteres
oplysningskampagner på baggrund af en erkendelse af mennesket, som rationelt
agerende i forhold til valg i hverdagen, som vedrører sundhed og en erkendelse af
sundhed som alene produceres gennem individets livsstil. Jeg tænker imidlertid,
at denne erkendelse er for snæver, da der kan stilles spørgsmålstegn ved, hvorfor
social ulighed i sundhed i så fald overhovedet eksisterer? Min tankegang underbygges
blandt andet af det faktum, at en højere afgift på cigaretter har vist en virkning,
men at det, paradoksalt nok, stadig er de som lider størst økonomisk afsavn,
der ryger mest. Hermed iagttager jeg, at det komplet rationelle menneske er en
illusion inden for sundhedsområdet og ligeledes tror jeg, at produktionen af
sundhed er mere kompleks, og ikke blot kan reduceres til livsstil i hverdagen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar