Da jeg planlægger at begynde
på en kandidatuddannelse til sommer, er jeg stødt ind i mange forskellige
opfattelser af praksiserfarings betydning inden et videre studie.
Efter gymnasiet fik jeg arbejde
ved et plejehjem med leve-bo miljø i et halvt år. Derefter var jeg ude og rejse
og da jeg kom hjem igen, fandt jeg arbejde ved et bosted for mennesker med
varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser i et halvt år. Tilegnende praksiserfaring
oplevede jeg som utrolig brugbar under ergoterapeutuddannelsen. Det blev
nemmere at forstå samt huske teorien, da jeg hele tiden kunne reflektere
tilbage til de praksisser jeg havde oplevet. På den anden side var det jo ikke
så længe, at jeg havde været der ude, men det var netop nok til, at jeg havde
undret mig over flere ting. Jeg havde ofte tænkt, om arbejdet ikke kunne gøres
anderledes for at beboerne kunne få et endnu mere meningsfuldt liv. Det gav
ergoterapi både svar på og ideer til.
Jeg tror det, at komme ud og
opleve, hvordan tingene fungere ude i forskellige virkeligheder giver en god
grundforståelse og noget at perspektivere teorierne til. På den anden side formoder jeg ikke
nødvendigvis, at jo længere tid man er i praksis, jo nemmere bliver det på
skolebænken og efterfølgende når man skal have et arbejde som ergoterapeut.
Tværtimod kan sandsynligvis blive vanskeligt at integrere et helt nyt
fagparadigme pga. den allerede eksisterende forforståelse.
Det kan være nemmere at ændre
sit tankemønster, hvis man ikke gennem årene på sit arbejde har fået en
automatiske, rutinepræget tankegang, som hæmmer undring og refleksion.
Hertil skal det nævnes, at nogle
arbejdspladser gør meget for at fremme undring og refleksion for netop at styrke
sin praksis. På min nuværende
arbejdsplads ved Udviklingsteamet benytter vi fx coachingsredskabet Karl Tomm.
Denne giver netop anledning til refleksion over en situation fra hverdagen, og
er samtidig handlingsorienteret, så det ikke kun bliver ved snakken. Da vi
bruger Karl Tomm i hvert af vores team, kommer det ikke kun den enkelte til
gode, men hele teamet, som kan få inspiration til et af deres egne forløb med
borgerne.
Det at have rollen som coach
ved en Karl Tomm styrker desuden ens kommunikationsevner. Man bliver mere
opmærksom på, at personen som oplever et problem og søger en løsning, ofte vil
finde den bedste løsning, hvis de selv er den aktive i processen, i stedet for
at få gode råd fra andres erfaringer. På denne måde opnår individet desuden en
følelse af handlekompetence, som kan styrke selvtilliden i arbejdet.
På trods af at en arbejdsplads
kan være super professionel og gør meget for at holde sig up to date, tror jeg
alligevel, at det, at arbejde mange år det samme sted, socialiserer os til at
tænke og agere indenfor rammerne af et bestemt paradigme, dvs. at man i
arbejdsgruppen skaber en forståelse af, hvordan virkeligheden ser ud og derudfra
hvordan man mest professionelt handler i den.
Jeg tænker derfor, at det kan være givende at supplere
sit arbejde med opgaver ved siden af, hvor man kan holde sig opdateret med
teorier, projekter, hvad der rør sig og ikke mindst, hvordan andre som har helt
andre paradigme-briller på ser virkeligheden. Det er også opgaver af denne
karakter, som udfordrer en og er med til at holde gnisten tændt for det arbejde
man udføre, den gnist som man netop har som helt grøn, hvor man brænder for at
komme ud og gøre en forskel.
Hvad angår at opleve mange
forskellige virkeligheder, synes jeg, at uddannelsen er bygget godt op, da der er
mulighed for at komme ud i seks forskellige praktikker. På den måde kan de studerende både fange
essensen af ergoterapi og få en bred erfaringen allerede under uddannelsen samt få en masse indtryk som kan give inspiration.
Arbejdet som ergoterapeut/hjemmevejleder
hos Udviklingsteamet giver mig selvfølgelig yderligere erfaringer og ideer til
at tilpasse forskellige aktiviteter og omgivelser, så klienten opnår sin
nærmeste udviklingszone eller får en mere overskuelig tilfredsstillende hverdag
med mulighed for deltagelse i eget liv samt i samfundet - altså erfaringer med
rigtig ergoterapi, da arbejdet matcher kernen i ergoterapi rigtig godt!
Men samtidig har arbejdet også
gjort mig mindre firkantet overfor ergoterapeutiske kernekompetencer og givet
mig en øjenåbner overfor, hvordan værdier, som måske ligger nærmere det
pædagogiske område end det ergoterapeutiske, kan supplere. Et eksempel kunne
være en madlavningsaktivitet med borgeren. Her vil en ergoterapeut højst
sandsynligt sige, at det handler om at klienten gør så mange opgaver som muligt
selv i aktiviteten, da dette træner hvor effektiv, selvstændig og vellykket
klienten er i sin aktivitet, samt giver klienten en følelse af handlekompetence
”Jeg er sådan en som selv kan lave frikadeller - trods min paretiske arm”. Hvis
man går ind i aktiviteten og deltager sammen med klienten samt støtter lidt
ekstra under aktiviteten, giver dette dog også mange positive effekter; det kan
styrke relationen mellem terapeut og klient, give noget livskvalitet i
hverdagen der angår ”det at lave noget sammen med andre” samt lette samtalen,
da snakken ofte går nemmere under en aktivitet frem for at sidde og kigge
hinanden i øjnene. Denne erfaring er jeg meget glad for, da jeg føler at det er
små ting som denne, som kan bygge bro mellem teori og praksis.
Når der tales om praksiserfaring,
er der selvfølgelig også stor forskel på, hvilke dele af erfaringen man får brug
for, ud fra hvad man vil bruge det videre studie til.
Med hensyn til den
ergoterapeutiske erfaring er den selvfølgelig udmærket anvendeligt, hvis jeg
skal bruge min kandidat til at blive en god underviser i ergoterapi eller
arbejde som udviklingsterapeut et sted. Men det kan ligeså vel være at
kandidatuddannelsen tager mig i en hel anden retning. Dog tror jeg altid, at
jeg vil kunne få gavn af mine ergoterapeutiske briller, da de giver viden om,
hvordan mennesket fungere, samt hvordan man konkret kan øge menneskets
handlekompetencer.
Hvis jeg kommer til at arbejde
med analyse og planlægning på et organisatorisk niveau forestiller jeg mig
desuden, at jeg vil kunne bruge min arbejdserfaring til forståelse af de
medarbejdere, som skal ”trækkes med” det arbejde jeg komme til at udføre. Det, selv
at være i det miljø, som har oplevet reformer, skærpede krav om effektivisering,
implementering af nyeste viden, velfærdsteknologi mm., må give en bedre
forståelse af, hvordan mange medarbejdere oplever de eksisterende arbejdsrammer
samt skift i disse. Jeg tror denne forståelse og empati mellem de forskellige
niveauer i organisation er en solid byggesten med henblik på at skabe respekt
samt værdsættelse af hinandens arbejde. Ikke at praksis erfaring er den direkte
vej til respekt, nej derimod forståelse og ydmyghed overfor andres menneskers
evner og arbejde.
Noget andet som jeg helt sikkert
kan tage med mig videre, er den erfaring med kommunikation, som jeg har fået netop
ved mit nuværende arbejde – det er nemlig en af Udviklingsteamets spidskompetencer.
Kommunikation læres hovedsagligt gennem udøvelse og kommunikation kan de fleste
altid blive bedre til.
Kommunikationen er som bekendt
et af de vigtigste redskaber for at både interventionen med klienten samt
samarbejdet mellem kollegaer, gruppemedlemmer osv. lykkes.
En anden tanke med hensyn til
erfaring. Der er forskel på at være erfaren vs. uerfaren inden sit arbejde, og
det at være ung vs. moden. Nu er jeg jo selv ret ung og arbejdet og
ambitionerne fylder meget af min hverdag og mine tanker. Alligevel forestiller jeg
mig, at når jeg får en mere moden alder og måske endda en familie, vil
familielivet fylde langt mere. Alderen vil sandsynligvis bidrage til en større
indre ro, og tryghed ved, at det jeg ikke når den ene dag, når jeg den næste. Dette
er også et positivt karaktertræk, som jeg til tider misunder ved mine mere modne
kollegaer, der er et andet sted i deres liv.
Afrundende: Jeg finder mange
positive sider af praksiserfaring, men jeg er nok også kritisk i forhold til at
mene, at al praksiserfaring er ubetinget anvendelig lige meget hvad - den skal selvfølgelig
også være relevant. På den anden side er jeg tilbøjelig til at mene, at hvor
meget mennesket får ud af de forskellige virkeligheder der opleves, afhænger af
evnen til åbenhed, refleksion, undren og forståelse. På denne måde tror jeg
mennesket kan stille sig en i slags læringsposition og få utrolig meget ud af
arbejde/uddannelse og livet generelt – måske oven i købet på relativt kort tid?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar