Dette blogindlæg tager
udgangspunkt i begrebet health literacy. Health literacy (på dansk
sundhedskompetence) er et begreb, som kan anvendes til forståelse af den sociale
ulighed i sundhed samt til at vurdere, hvordan sundhedsvæsnet kan forbedres, så
mennesker med en lav grad af health literacy kan agere i sundhedsvæsnet på lige
fod med mennesker med en høj grad af health literacy. Først præsenteres
begrebet health literacy og derefter argumenter jeg for begrebets relevans samt
anvendelsesmuligheder.
Begrebet health literacy er
opstået i 1970’erne og er udviklet indenfor sundhedsvæsenet i forhold til
relationen mellem patient og sundhedsprofessionel. I sin oprindelige form har
begrebet været relateret til patienters niveau af literacy, som relaterer sig
til læse- og skrivefærdigheder. Patienter med en lav grad af health literacy
defineres således som havende svært ved at læse og forstå information fra
sundhedsprofessionelle. Begrebet har siden udviklet
sig til at være mere omfattende og bredtfavnende end den oprindelige
definition, der er knyttet til sundhedsvæsenet og patientens læse- og
skrivefærdigheder.
Don
Nutbeam præsenterer en inddeling af health literacy i et funktionel, et
interaktiv og et kritisk niveau (20,21). Det første
niveau, funktionel health literacy,
fanger den oprindelige definition af begrebet, som knytter sig til
talforståelse og læsefærdigheder i relation til pleje og behandling. Det andet
niveau, interaktiv health literacy,
relaterer sig til håndtering af sundhedsinformation, og konteksten er ikke kun
knyttet til sundhedsvæsenet, men også til hverdagslivet. Interaktiv health
literacy indbefatter, at individet kan håndtere samfundets store mængde af
sundhedsinformation, der til tider er modstridende. I de to første niveauer omhandler
det således bearbejdning af information, hvoraf det tredje niveau, kritisk health literacy, handler om
kritisk refleksion og handling. Det handler således om aktiv deltagelse i
forhold til sundhedsinformation samt at gå fra forståelse til adfærdsændring.
Kritisk refleksion og handling kræver en grundlæggende viden om sundhed, og de
foregående niveauer, funktionel og interaktiv health literacy, er således
nødvendige for at kunne opnå kritisk health literacy.
I
et review af health literacy begrebet gennemgår Kristine Sørensen et al. forskellige
definitioner af health literacy, inklusiv Nutbeams definition, i et forsøg på
at udvikle en definition, der rummer bredden og kompleksiteten af begrebet. Den danske
oversættelse af den sammenfattede og brede definition af health
literacy er:
”Health literacy omfatter personers viden,
motivation og kompetencer til at finde, forstå, vurdere og anvende information
om sundhed med henblik på at tage beslutninger i hverdagslivet vedrørende
behandling og pleje, sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme for at vedligeholde
eller forbedre livskvalitet livet igennem”
I denne definition ses, hvordan processen med at finde, forstå, vurdere og anvende sundhedsinformation kan foregå i tre forskellige domæner; behandling og pleje knyttet til sundhedsvæsnet, sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme, som foregår i hverdagen. Derudover er det væsentligt, at det ikke kun handler om kompetencer og viden til at finde, forstå, vurdere og anvende sundhedsinformation men også om motivation.
Argumentet for begrebet health literacy's
relevans kan findes i det senmoderne samfunds tendenser; med en stor
informationsstrøm, et komplekst sundhedsvæsen samt mange valgmuligheder. Her er der risiko for, at udsatte grupper bliver
"tabt", da de får sværere ved at navigere rundt og afgøre, hvilke
valg der bør træffes i forhold til sundhed. Kompleksiteten i samfundet og det,
at alle ikke har ressourcerne til håndtere denne kompleksitet, kan derfor medføre,
at uligheden i sundhed øges. Udover
at sundhed i hverdagen er komplekst, bliver sundhedsvæsnet også kritiseret for
at være blevet mere komplekst samt at tillægge individet et større ansvar for
egen sundhed. Hvis et individ for eksempel rammes af uventet sygdom, kan evnen
til at forstå information og navigere rundt i sundhedsvæsnet påvirkes - specielt
som følge af indlæggelse og en ekstra sårbar situation. Health literacy kan
anvendes til at skabe fokus på og forklare de evner, som individet skal have
for at kunne begå sig i det moderne samfund, samt klare de komplekse krav, der
er knyttet til at træffe sundhedsvalg. Health literacy er yderligere et
interessant begreb, da studier har vist, at niveauet af health literacy er en stærkere
determinant for sundhed end eksempelvis uddannelse og indkomst.
I
Danmark er der hovedsageligt et fokus på sundhed som et individuelt ansvar. Her
lægges op til, at den enkelte kan håndtere egen sundhed og risikofaktorer ud
fra oplysning og viden om sundhed og sygdom. Men som tidligere nævnt er det langt
fra alle, som har tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til at imødekomme
kravene, der stilles til at forstå og anvende sundhedsviden i hverdagen, hvilket skaber social ulighed i sundhed. Denne
ulighed kommer blandt andet til udtryk ved patienter med kroniske sygdomme,
hvor der er en øget risiko for forekomst af kroniske sygdomme hos mennesker med
kort uddannelsesniveau. Yderligere er der større risiko for en dårligere
prognose hos denne gruppe. Netop hos patienter med kroniske sygdomme er det
vigtigt, at de er i stand til at forholde sig til og håndtere
sundhedsinformation om sygdom og sundhedsadfærd i hverdagen for at tage aktivt
del i sygdomsforløbet og hermed påvirke det samlede behandlingsresultat – Og det
er netop det begrebet health literacy handler om.
Begrebet health literacy kan anskues som et redskab, som giver anledning til forskellige handlingsanvisninger i et forsøg på at fremme health literacy og mindske ulighed i sundhed. Her handler det ikke kun om, hvordan patienter kan tilegne sig et tilstrækkeligt niveau af health literacy men om, hvordan omgivelser (og dermed sundhedsvæsnet) kan tilpasses, så de kompensere for et utilstrækkeligt health literacy niveau. Derved ligger ansvaret for at finde, forstå, vurdere og anvende sundhedsinformationer ikke alene hos patienterne men også hos de sundhedsprofessionelle.
I
et af mine projekter udarbejdet ved Aalborg Universitet undersøgte min gruppe og jeg netop,
hvordan sundhedsprofessionelle på sygehuset kunne strukturere deres praksis for
at imødekomme patienter med et utilstrækkeligt niveau af health literacy. Formålet
hermed var at styrke patienternes evne til at forholde sig til og håndtere de sundhedsinformationer,
som er nødvendig for at håndtere en hverdag med kronisk sygdom og for
derigennem bedre at kunne tage vare på egen sundhed i situationen.
Mit næste blogindlæg vil kort opsummere de væsentligste resultater fra projektet.
Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.
SvarSletHele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.
Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og efterlod intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis
Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818